EDUCATIE

                O POARTA DESCHISA CATRE TAINELE LUMII !    

            Scoala este a doua noastra casa.
        Si, daca  acasa, primii  nostri  invatatori ne sunt  parintii, la scoala, profesorul, omul de la catedra, cu inima vesnic tanaara, cu rabdare si perseverenta-i caracteristica,
    ne "picura" zilnic cate ceva din tainele naturii si stiintei.

                                                                          Dr. Octavia Bogdan  
                              Institutul de Geografie al Academiei Romane, Bucuresti 

       Pluteste drept inainte, si daca pamantul pe care-l cauti nu exista, fii sigur ca       
     Dumnezeu il va crea intr-adins pentru a-ti rasplati indrazneala.


    Invatamantul local, prin activitatea pe care o desfasoara, se constituie in principalul factor de instruire si educare a generatiilor tinere, de conturare a traseului intelectual pe care acestia il vor urma. Este masura nivelului de cunoastere al locuitorilor, influenteaza nivelul intelectual al acestora, ambele determinante in puterea de a patrunde si de a intelege fenomenul social la care iau parte. Scoala initiaza pe om, il face sa recunoasca si sa se adapteze traseului pe care il parcurge societatea contemporana, sa se adapteze noilor conditii.
    Cadrele didactice in general cauta sa-si justifice prezenta in scoala printr-o munca dificila.
    Tinand cont de conditiile sociale si financiare, in care isi desfasoara activitatea, putem spune ca fac mai mult apostolat. Daca in scolile noastre se mai inregistreaza unele rezultate notabile la invatatura, asta se datoreaza faptului ca mai exista inca invatatori si  profesori devotati trup si suflet invatamantului romanesc. Acestia au ales calea invatamantului din vocatie, dintr-o chemare launtrica ce cu greu poate fi exprimata in cuvinte. Ei sunt cei ce, prin conduita lor morala, prin pregatirea lor profesionala, prin grija si dragostea pe care o au fata de elevi, printr-o activitate laborioasa la clasa, unde prin metode numai de ei intelese fac ca mesajul lor transmis copiilor sa fie inteles corect, vor exercita asupra elevilor influente, uneori decisive, in motivarea actului de invatare.

    Scoala din Andrid, in ultimii 40 de ani cu statut de scoala de centru, are in subordine scolile din Dindesti si Irina. Este atestata documentar in anul 1797 , in urma unei circulare date pentru intreaga Transilvanie de catre Petru Maior, reprezentant de seama al Scolii Ardelene, pe atunci inspector scolar, numit de Cancelaria Aulica de la Viena. Scoala de stat cu predare in limba maghiara avea clasele I-VII.
    Primul invatator cunoscut la Andrid a fost Cucu Gheorghe, care, pe langa treaba de la scoala, avea si preocupari culturale. Acesta a infiintat un mic cor, ce isi desfasura activitatea mai mult in cadrul bisericii romanesti.  
    In perioada interbelica, respectiv in perioada 1919-1940, Scoala de stat din Andrid devine cu limba de predare romana, pastrand, insa, si o sectie in limba maghiara. In aceasta din urma, evidentele scolare se vor scrie bilingv (in maghiara si romana). Director devine Albu Constantin, pana in 1928, cand aceasta functie este ocupata de invatatorul Ardeleanu Vasile, pana in 1940.
    De retinut: la Scoala din Andrid, in anii '20, existau doua feluri de cursuri: primare si pentru adulti. Sistemul de notare era si el foarte interesant, inedit aici, prin liniute verticale si colorate, astfel: liniuta rosie reprezenta calificativul ,,foarte bine”, cea albastra insemna ,,bine”, iar cea neagra ,,satisfacator”. Asta numai la sectia maghiara, caci la cea romana, sistemul de notare era de la 1 la 5, in sens invers valorii cifrei, deci: 1 insemna ,,eminent”, 2 era ,,foarte bine”, 3 echivala cu ,,bun”, 4-5 considerat ,,suficient”.
    Averea funciara a scolii din Andrid, in perioada de care ne ocupam a; fost urmatoarea: 15 holduri (8,70 ha) arabil, 1 hold (0,58 ha) faneata, suprafata intravilan 5 holduri (2,90 ha).
    O adevarata revolutie in dezvoltarea invatamantului romanesc se va  infaptui in anul 1948, revolutie ce va determina trecerea de la  invatamantul mai mult bisericesc la cel laic. Astfel:
  • se face o reevaluare a nivelului atins anterior si se anuleaza ultimele examene de terminare a  elor sapte clase, asa incat absolventii clasei a saptea sa fie reinscrisi in clasa a sasea;
  •   se  cere,  in noile programe  scolare,  fundamentarea stiintifica a invatamantului prin sporirea numarului de materii obiecte de studiu, prin explicarea si argumentarea stiintifica a fenomenelor naturale si sociale, scopul insusi viza alte obiective, fundamental diferite de cele avute de invatamantul ante si interbelic;
  • scoala este ,,invadata” de o intreaga paleta de noi dascali, multi necalificati pentru invatamant. Era o lispa acuta de cadre calificate, in special de profesori la noile materii introduse in planul de invatamant.  Aceasta lipsa se va resimti multi ani de aici inainte, pana cand invatamantul superior va reusi sa pregateasca si sa califice necesarul de cadre.
    In anul 1949, noul director al scolii devine Valeriu Achim, care prin activitatea sa laborioasa aduce unele modificari.    Astfel, in perioada 1951-1954, infiinteaza la Andrid, in cadrul scolii, un internat pentru copiii din satele Dindesti, Irina, Portita, Chereusa, Pir, unde ciclul II : (gimnazial) a fost vremelnic restrucrurat. Scoala din Andrid functiona si in acele timpuri cu doua sectii: romana si maghiara.
    Odata cu trecerea la invatamantul general de 8 ani, la catedrele existente in ambele sectii au functionat un numar de 24-25 de cadre didactice, la inceput cele mai multe necalificate, inlocuite ulterior, treptat, cu altele calificate corespunzator. Acestea, prin daruire si pasiune, vor reusi o buna frecventa la cursuri, o fluidizare optima, precum si o tinuta stiintifica a invatamantului local.
    In prezent, scoala din Andrid isi desfasoara activitatea in cinci localuri, ce insumeaza 14 sali de clasa, laboratoare si sali anexe, concentrate in doua sectii: romana, cu clasele I-VIII si maghiara, cu clasele I-IV, fiecare dintre acestea avand si cate o gradinita cu program normal.
    In decursul anilor, scoala a fost dotata, frecvent, cu materiale didactice, mobilier specific, aparate moderne ca: radio, retroproiector, aspetomat, diascoluri, calculatoare electronice, etc.
    In prezent (anul scolar 2006-2007) la Scoala de Arte si Meserii Andrid sunt inscrisi un numar de 180 de copii repartizati in clase dupa cum urmeaza:
   
    Gradinita cu program normal Andrid functioneaza in doua cladiri, una la 150m de scolala iar cealalta la 1,5 km de scoala, avand urmatoarea structura:
  
   
    Scoala din Dindesti
este atestata documentar in anul 1793 , ca scoala de stat cu limba de predare maghiara. Cladirea acestei scoli, situata in imediata apropiere a bisericii reformate, nu se deosebeste cu nimic de celelalte case din sat: o casuta scunda cu trei incaperi intunecoase si acoperita cu stuf. Materiile de baza ce se invatau in scoala au fost: religia, scrisul si cititul, aritmetica (cele patru operatii), lucrul manual, cantul, etc.
    Prima scoala romaneasca (cea cantorala) din Dindesti este atestata documentar in anul 1879 cand, conform relatarii preotului local de atunci, Gheorghe Darabos „... sa ziditu scoala romana si casa cantorala in anulu 1879. Scoala sa prevedintu cu tote cele de legile scolarie prescrise: scaune scolari, mappe, tabule, globu, machina de calculatu, carti manuali pe sema scolei”.
    Dintre materiile predate la aceasta scoala amintim: scrisul si cititul, aritmetica, geografia, religia, cantul, lucrul manual. Religia, predata de preotul satului, era considerata materie de baza.
    In deceniile urmatoare, populatia de varsta scolara va scadea drastic, exodul populatiei inspre oras se va accentua. La aceasta va contribui si desfiintarea comunei Dindesti, in 1968, urmand ca aceasta sa aiba statutul de sat apartinator, in cazul nostru de comuna Andrid.
    In prezent, scoala prezinta o lipsa acuta de copii (fenomen prezent si in alte scoli similare), fapt pentru care intampina unele greutati in formarea claselor, chiar si la limita.
Scoala este bine dotata cu material didactic, inclusiv calculatoare electronice.
    La scoala Dindesti, in anul scolar 2006-2007, invata 86 de copii repartizati in clase dupa cum urmeaza:
  
    Gradinita cu program normal Dindesti are urmatoarea structura:
  

    Scoala din Irina va cuprinde un spatiu mai restrans in prezentarea de fata, datorita saraciei de date istorice existente referitoare la aceasta institutie.
    Daca nu posedam documente care sa ateste vechimea acestei scoli, nu inseamna nici pe departe ca ea nu a existat in decursul istoric. Dimpotriva, judecand dupa relatarile pe care ni le-au facut oamenii mai varstnici, suntem tentati sa credem, fara a avea senzatia sa gresim, ca inceputurile sale sunt contemporane cu cele de la Dindesti si Andrid. In consecinta, ne vom limita la perioada contemporana.
    Scoala functioneaza in fostul conac boieresc ce a apartinut familiei nobiliare Irinyi, este de dimensiuni mici, in pofida faptului ca are ambele cicluri: primar si gimnazial. Faptul ca este mica, nu impiedica cu nimic sa fie si buna, mai ales din punct de vedere al calitatii invatamantului prestat, precum si al altor activitati cu caracter instructiv-educativ ce se desfasoara in acest lacas. Limba de predare este maghiara.
    Mai multi ani la rand, director al acestei scoli a fost invatatorul Kofalvi Mihai, om ce a condus cu competenta, probitate profesionala si foarte mult spirit gospodaresc destinele acestei institutii. In timpul directoratului sau, scoala a fost dotata cu mult material didactic si aparatura moderna. A fost construit si un frumos si util bazin de inot pentru elevi, in curtea scolii care astazi nu se mai foloseste.
    In perioada anilor 80, numarul elevilor era destul de scazut, fapt pentru care unele clase functionau simultan. Era amenintata insasi permanenta scolii.
    La scoala Irina in anul scolar 2006-2007, invata un numar de 69 de copii repartizati in clase dupa cum urmeaza:
  
    Gradinita cu program normal Irina are urmatoarea structura: 




    In loc de concluzie la prezentarea invatamantului local trebuie mentionat faptul ca, momentan, in toate cele trei scoli din raza comunei Andrid, se duce o lupta sustinuta in vederea scolarizarii tuturor copiilor (de varsta scolara), a motivarii acestora pentru invatatura, in sfarsit a inlaturarii totale a esecului scolar.